This is one of my favourite book, I read it the first time when I was 14 years old and since then this book, this thought, is part of my life.
What are you doing? My wife asked, seeing me, unusually, linger at the mirror.
Nothing, I answered, I look here, inside my nose, this nostril, by pressing it I feel a little pain.
My wife smiled and said:
I thought you looked which way your nose is hanging
I turned like a dog that someone had stepped on his tail:
My nose?
And my wife quietly:
Yes, my dear. Look good: your nose is hanging to the right side.
I was twenty-eight years old, and since then I have always thought my nose, if is not exactly beautiful, is at least very decent, as with all other parts of my person.
So I had been easy to accept and support, what they usually accept and support all of those, who have not had the misfortune of sorties a deformed body: thatis silly to complain as we did physically .
The sudden and unexpected discovery of this defect so annoyed me as an undeserved
punishment.
Vitangelo Moscarda discovers by way of a completely irrelevant question that his wife poses to him that everyone he knows, everyone he has ever met, has constructed a Vitangelo person in their own imagination and that none of these personas corresponds to the image of Vitangelo that he himself has constructed and believes himself to be. The reader is immediately immersed in a cruel game of falsifiying projections, mirroring the reality of social existence itself, which imperiously dictate their rules. As a result, the first, ironic "awareness" of Vitangelo consists in the knowledge of that which he definitely is not; the preliminary operation must therefore consist in the spiteful destruction of all of these fictitious masks. Only after this radical step toward madness and folly in the eyes of the world can Vitangelo finally begin to follow the path toward his true self. He discovers, though, that if his body can be one, his spirit certainly is not. And this Faustian duplicity gradually develops into a disconcerting and extremely complex multiplicity. How can one come to know the true foundation, the substate of the self? Vitangelo seeks to catch it by surprise as its shows itself in a brief flash on the surface of consciousness. But this attempt at revealing the secret self, chasing after it as if it were an enemy that must be forced to surrender, does not give the desired results. Just as soon as it appears, the unknown self evaporates and recomposes itself into the familiar attitudes of the superficial self. In this extremely modern Secretum where there is no Saint Augustine to indicate, with the profound voice of conscience, the absolute truth to desire, where desperation is entrusted to a bitter humorism, corrosive and salvific at the same time, the unity of the self disintegrates into diverse stratifications. Vitangelo is one of those "...particularly intelligent souls ...who break through the illusion of the unity of the self and feel themselves to be multiform, a league of many Is..."
Painting: Laura Tedeschi "Paura, follia"
"Che fai? mia moglie mi domandò, vedendomi insolitamente indugiare davanti allo specchio.
Niente, le risposi, mi guardo qua, dentro il naso, in questa narice. Premendo, avverto un certo dolorino. Mia moglie sorrise e disse:
Credevo ti guardassi da che parte ti pende.
Mi voltai come un cane a cui qualcuno avesse pestato una coda:
Mi pende? A me? Il naso?
E mia moglie placidamente:
Ma sì, caro. Guardatelo bene: ti pende verso destra.
Avevo ventotto anni e sempre fin allora ritenuto il mio naso, se non proprio bello, almeno molto decente, come insieme tutte le altri parti della mia persona. Per cui m’era stato facile ammettere e sostenere quel che di solito ammettono e sostengono tutti coloro che non hanno avuto la sciagura di sortire un corpo deforme: che cioè sia da sciocchi invanire per le proprie fattezze. La scoperta improvvisa e inattesa di quel difetto perciò mi stizzì come un immeritato castigo".
Vitangelo Moscarda scopre, per mezzo di una questione del tutto irrilevante, il fatto che tutti gli altri hanno costruito nella propria fantasia un immagine di lui che non corrisponde a quella che lui crede sia la sua immagine reale.
Il lettore è subito immerso in un gioco crudele di proiezioni falsate, rispecchiando la realtà della vita sociale stessa, che imperiosamente detta le regole. Vitangelo incomincia la difficile operazione che consiste nella distruzione di tutte le maschere fittizie che gli altri vedono nella sua persona. Solo dopo questo passaggio radicale verso la follia e stoltezza agli occhi del mondo, Vitangelo puó finalmente cominciare a seguire la strada verso il suo vero sé. Scopre però che se il suo corpo può essere uno, il suo spirito di certo non lo puó essere. E questa duplicità faustiana si sviluppa gradualmente in una sconcertante molteplicità estremamente complessa. Come si può arrivare a conoscere il vero essere di sé stesso? Vitangelo cerca di prenderlo di sorpresa, spiandolo attraverso la sua anima. Ma questo tentativo di rivelare il segreto di sé, inseguendo il proprio io come se fosse un nemico da fare arrendere, non dà i risultati sperati.
Non appena il sé profondo appare, evapora nell'ignoto, per riapparire sotto forma del sé superficiale. In questo segreto non c'è Sant'Agostino a indicare, con la voce profonda di coscienza, la verità assoluta, l'unità del sé si disintegra in diverse stratificazioni. Vitangelo è una di quelle particolarmente intelligente anime ... che infrangono l'illusione dell'unità del sé e si sentono di essere multiforme...
Tuesday, 1 June 2010
One, No one and One Hundred Thousand - Uno nessuno e centomila - Luigi Pirandello
Etichette:
dipinto,
espressionismo,
libro,
luigi pirandello,
uno nessuno e centomila,
vita
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
57 comments:
Siempre profunda, en pensamiento y pintura, demostrando lo artista que eres
Saludos amiga
Thank you for the kind comments and for sharing your works here. I promise to be more of a presence.
Enjoy the week!
Brian
Laura, I feel the same way about Pirandello... and oh! this painting!
Los colores expresan, las formas expresan y,el texto, nos invita a reflexionar.
La mirada, es un punto fuerte en tu obra.
Muy bueno, fuerte... me gusta el cuadro... muy gestual...
Saludos desde Buenos Aires...
Best wishes from Buenos Aires...
http://www.alexiev.com.ar
Proyectos - Illustrations
Alexiev Store - venta de originales
Dav
muchas gracias, me siento honrado de lo que usted dice
Inkpunk Artworks
thanks, I'm glad every time you come to visit
William Michaelian
William I'm postet today this for you.. I don't know why but I tought you will like that
thank you William taht means that you have appreciate
MAITE RUBERT
gracias, si me gusta mucho pintar la expresion de la cara
Alexiev
gracias por tu palabras y por visitarme
Andrò a rileggermi la storia di Vitangelo !
Pensa che solo ieri ho dedicato un paio d'ore a Gaber !
Quanti punti di contatto tra i due !
Ciao Laura e a presto..
Pino
Pino
Caro Pino, mi hai fatto venire in mente un altro grande... De Crescenzo e zio cardellino... :-)
-tu sai!:-)
Pino
dimenticavo... é vero molti punti di contatto tra i due hai ragione, a partire dalla ironia sulle cose tristi della vita...
That's for reminding us that we are all imperfect but beautiful in our own way.....
Your comments are always so sweet and encouraging...Thank you.
Hugs and Blessings
Splendidi gli accostamenti tra l'arte figurativa e quella narrativa. Che dire Laura sai sempre trasmettere emozioni che sai "tirar fuori" dal cuore!
Genial Laura, y también el texto que lo acompaña,saludos.
Dipinto che parla con gli occhi.
Molto espressivo.
Oltre alla pittura una delle mie passioni è la letteratura. Sono
un'accanita lettrice e amo molto
Pirandello. Quando, alcuni anni fa sono andata a Porto Empedocle a vedere
la sua casa, ho provato una forte emozione. Emozione che, non voglio paragonarti a Pirandello, mi danno anche i tuoi ritratti. Elvi
now i am very curious to see this book ....
what a great painting . is this new ? i don't remember to have seen it before .
lovely post Laura .
grazie !
Butterfly Works
I thnak you!
Miriam
grazie Miriam! Che bello vedetrti :-) un abbraccio
mega
gracias...
mega
gracias...
Stella
Ciao carissima Stella grazie mille!
Elvi
Ciao cara Elvira :-) sono felice che sei una estimatrice di Pirandello, mi fa molto piacere, grazie mille per la visita e per le tue parole
Caio Fernandes
Thank you Caio, you are right, is the first time I post this paint... it isn't new but of last year, and i was not sure of it.. but now I like it more than a year ago...
thank you Caio for you attention
Un'ottima scelta che caratterizza la tua forte personalità.
Complimenti
Carla
grazie cara Carla
ARIPI DE FLUTURE
... thank you very much
veramente belli questi ritratti e il connubio tra le due arti,ciao Laura.Graziella
nice work
I also like the other one (the sister painting)
very colorful
Grazie per l'arresto da parte, spero che il mio italiano è giusto. baci.
Un ritratto intenso, che mi parla attraverso lo sguardo. Complimenti Laura, per questo bel lavoro e per il testo che hai scelto per presentarlo! Un abbraccio.
Interesante cómo ciertas lecturas nos dejan huella ... la pintura plena de expresividad. Muy buen trabajo Laura.
Hola Nouvelles, interesante reflexión, pero te puedo asegurar que mi barriga es más grande de lo que desearía y me temo que los demás así la ven. Pero es bien cierta que la imagen y no sólo física que tenemos de nosotros, a menudo es errónea. Creo que hasta los más crueles dictadores se han considerado buenas personas.
Salud y gracias por visitarme
dv
exciting, strong painting, i love it! Saludos.
Beautiful Paintings! Moody, emotional and memorable. I also love your posts. I believe some of the meaning is lost in translation but bits and pieces of your writing moves me. For example:
"I would ask you to remember your objects of daily use, Who Have Become memory in your hands."
I really relate to this as most of my visual memory is accessed through my hand.
You are an inspiration!
ciao Michele pianetatempolibero
WOW
Wonderful
see
you
Non potevi rappresentare con un'opera migliore di questa le parole del grande Pirandello!
Un carissimo abbraccio!!!
Genial Pirandello y genial tu pintura, como siempre. Un placer visitar tu espacio. Un abrazo.
E'una figura che nella sua semlicita' di lineamenti trasmette una forte emozione.Complimenti Pio
Very expressive colors and shapes.
Very well written article :).
un grande pilastro della letteratura... ci sono tante cose belle che è difficile ricordarle tutte! grazie della piacevole rimembranza!
thank you all everybody, I'm glad that you all find my post very intresting,
Thank you!
Ciao Laura...
che il sorriso ti accompagni sempre...
Un saluto friulano...
mandi mandi ...Loris...
Dulce pintura y expresión en los ojos de la modelo. Encantador ese trabajo.
Que tengas un buen día, bonita!
Souvage
Grazie carissimo
Crissant
grazie mille cara, sono sempre felice di vederti
i love your painting - it's gorgeous !
uau/ wow! quanta mudança em teu blog (ausente-me un tanto)! Great!! Lindo Laura. Saludos!!!
marty
thank you very much for your attention!
Rule of Fashion
thank you I will visit you I promise
Jacson Faller
gracias :-)
Jacson Faller
gracias :-)
Una nuova "veste grafica" per il tuo blog: bellissima!!! Evviva ai rinnovamenti. Un grande ciao
suas pinceladas são incriveis
Post a Comment